Ligamentsmärtor

Kollade lite på nätet också vad det kan vara som orsakar min smärta. Sökte dock på ligament smärta hos gravida och vipps så kom alla mina symptomer upp. Inte så kul för det gör jävligt ont men nu vet jag iaf vad det är :)


Ligamentsmärtor:

Det värker i buken ibland. Är det normalt?

Det är ganska vanligt att det värker i nedre buken. Sådan värk, i motsats till kramp, orsakas av att de muskler och ligament (de starka, elastiska ledband som håller ihop skelettet) som stöder livmodern sträcks. Det kallas ofta ligamentsmärta.

Sträckning av ligamenten under graviditeten orsakas av hormoner. Du känner det förmodligen när du stiger upp ur sängen eller en stol, när du hostar eller när du stiger upp ur badkaret.

Det kan bli mer besvärande när bebisens huvud fixerats i bäckenet. Det är vanligare hos omföderskor.

När bör jag söka hjälp?

Sök hjälp om buksmärta åtföljs av skarp smärta eller kramp, blödning, feber, frossbrytningar, vätska ur slidan, smärta när du kissar eller svimningskänslor.

Vad kan jag göra för att lindra smärtan?

Sätt dig ner och vila. Avslappning bör göra så att smärtan klingar av. Om det inte hjälper att sitta ner, kan du pröva att stå på alla fyra, eller luta dig över ryggen till en fåtölj eller soffa.

Att ändra position långsamt när du ska stiga upp ur sängen eller sittande ställning ger kroppen chans att 'hinna med', så att musklerna kan ge dig bättre stöd. Försök att luta bäckenet bakåt genom att runda ryggen innan du ställer dig upp.

Ibland kan stödbälte eller stödbandage som är särskilt utformat för gravida kvinnor hjälpa till att bära av vikten av den växande bebisen. Barnmorska eller sjukgymnast kan ge dig råd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0