15 grader ute kl 07oo! Huuuu??

God morgon god morgon!

Åååå, har vi inte ett underbart väder idag?? Sjukt varmt redan nu. Sjutsade killen till jobbet idag och det var som att man gick ut på morgonen en helt vanlig svensk sommardag (när det är varmt). Typ 15 grader stod det. Kan det stämma?? 

 

 
Men iaf. Är hemma från jobbet idag igen eftersom jag inte mår så bra. Mår illa hela tiden och sådär. Funderar på om det inte är Magkatarren som är påväg igen :S Men grejen den är att det går inte att stressa på jobbet. Det går verkligen inte + att man jobbar inte bättre för man stressar så vet i fasen hur jag kan få det igen (om det nu är magkatarr igen) Men tradigt och jobbigt är det! Sen äter jag faktiskt regelbunder, tro det eller ej! Kaffe på morgonen innan jag drar till jobbet. Frukost vid ca 09oo, lunch vid 13oo och sedan mat när jag kommer hem från jobbet. Jag äter och äter, haha :D Om det är magkatarr får jag väll börja knapra piller igen :S

Magkatarr

Magkatarr (ibland ansetts synonymt med dyspepsi) är ett samlingsnamn för olika besvär från magen. Katarr är egentligen missvisande då detta syftar på en inflammation och endast i undantagsfall är detta orsaken till symptomen.

Vanliga symptom för akut magkatarr är magsmärtor och kräkningar. Kronisk magkatarr kan vara betingad av för stor produktion av saltsyra. Smärtan känns tydligast vid övre delen av magsäcken och vid tryck i mellangärdet så svider det. Magkatarr beror oftast på stress, alkohol eller olämplig mat. Om det håller på ett längre tag kan det bildas magsår. Vid allvarliga fall av magkatarr bör läkare sökas.

Magkatarr behandlas med diet och mediciner som protonpumpshämmare.

Har man magkatarr ska man undvika stark, fet, stekt och rökt mat. Sura drycker som juice ska undvikas och även kaffe och alkohol.

En annan sak man ska undvika är stora och oregelbundna måltider.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0