Mor och dotter gravida samtidigt!

Skulle precis stänga av datorn då det ploppade upp en artikel om att en mamma och hennes dotter är gravida samtidigt! Tog och kopierade artiklen!
Läs här nedan....

Jag & mamma väntar barn

Kim & Anette blir mamma, mormor och storasyster samtidigt. Möt en mor och dotter som delar mer än de flesta.

Tänk dig att du blir gravid - och en kort tid senare får du reda på att även din mamma väntar barn. Hur skulle du reagera? För Familjelivsmedlemmarna Kim och Anette Nivrén hände precis det. Förra våren blev Kim, 26 år, gravid och en tid senare upptäckte även Anette, 44 år, att hon skulle bli mamma igen. I december fick Kim sitt fjärde barn, lille Jason, och i mars ska Anette få en liten flicka.

Inte nog med att de var gravida samtidigt, de skulle förutom att bli mammor även bli storasyster respektive mormor. I en mor-dotter relation skulle situationen kunna bli komplicerad.
- Jag och Kim är så bra kompisar och har jämt kunnat prata om allting, att vi väntar barn samtidigt känns inte så konstigt. Jag tycker att vi har kommit ännu närmare varandra nu, säger Anette.

Kim håller med.
- Jag och mamma har en kompisrelation och nu har vi pratat mycket om graviditeten, krämpor och sånt.

Antagligen förenklar det ändå att det varken är första barnet eller första barnbarnet för någon av dem. Anette fick Kim när hon var sjutton år och har tre barn till, 23, 20 och 13 år. Den nya lilla bebisen som är beräknad att födas i slutet av mars blir hennes femte barn. Kim visste också tidigt att hon ville ha en stor familj och fick sin äldsta dotter när hon var tjugo. Nu har hon tre döttrar, 6, 2,5 och 1,5 år och strax före jul föddes fjärde barnet, en liten pojke.

Att Kim och hennes sambo Stefan skaffade ett barn till var kanske inte så oväntat, men för Anette var barnafödandet ett avslutat kapitel. Men så träffade hon en ny kärlek, Gerry 27 år, och hennes motstånd började ge vika.
- Jag var helt bestämd på att jag inte skulle ha fler barn, min yngsta hade nyss blivit tonåring och jag tycker egentligen inte att det är rättvist mot barnet att få en gammal förälder. Men Gerry hade inga barn och ju mer vi pratade om barn desto mer började jag rucka på mig, berättar Anette.

De bestämde sig för att försöka, men Anette trodde aldrig att det skulle gå. Det hade det tagit fem år för henne att bli gravid senaste gången och nu hade hon även åldern emot sig. Men det gick - på naturlig väg och efter ganska kort tid.
- Jag blev helt förskräckt! Och sen jätteglad. Nu har jag ju haft några månader på mig att vänja mig vid tanken att det snart är dags att börja om med bebislivet igen.

Hur känns det att bli mamma och mormor samtidigt?
- Jag blev mormor första gången som rätt ung, så rollerna har gått in i varann. Även om jag blir mamma igen nu så är jag ändå mormor för mina barnbarn.

För Kim tog det ett tag innan det sjönk in att hon skulle få ett nytt syskon.
- Det var ingen större chock att mamma blev gravid, jag visste att hon hade velat fram och tillbaka. Men när jag sen kom på att "jag ska få ett till syskon" så kändes det lite konstigt först. När man var yngre var det mer naturligt att få syskon, hur skulle det bli nu berättar Kim.

Mellan det nya lilla syskonet och Kims egen son kommer det bara att skilja ett par månader. De kommer inte att hamna i samma klass i skolan, men gå samtidigt i Öppna förskolan och Kim och Anette kommer att vara mammalediga tillsammans.
- Hade det varit mitt första barn och mammas första barnbarn hade det kanske blivit konstigare, men vi har ju redan flera barn var.

- Omgivningen kommer kanske att tro att de är syskon, men jag tror att de kommer att bli bra kompisar och leka mycket med varandra, säger Kim. Både Kim och Anette är medlemmar på Familjeliv.se, och har använt forumet för att hitta information och utbyta erfarenheter med andra. Kim är den som är mest aktiv och har kunnat tipsa sin mamma om olika saker. Eftersom det var tretton år sedan Anette var gravid senast har mycket hunnit ändras, till exempel utbudet av babyprylar i affärerna. Inom familjen har det bara varit positiva reaktioner, berättar Anette och Kim.

- Barnen blev inte ett dugg förskräckta när jag blev gravid, säger Anette. De är vana vid att jag går mina egna vägar. I den lilla orten där de bor har det däremot tisslats och tasslats en del.

- Man får höra på omvägar att vissa hakar upp sig på att min man är så mycket yngre och en del tror att det är jag som lockat honom till att skaffa barn. Det är ju lite tråkigt, men jag är van vid att folk pratar i en småstad och har de ingen roligare att prata om så kan jag bjuda på det, säger Anette med ett skratt.

Finns det någon nackdel med att vara mamma och dotter och få barn samtidigt?
- Nej, ingen av oss tycker det. Vi har tid för varandra, för våra barn och för varandras barn ändå. Nu längtar jag till sommaren när vi är mammalediga samtidigt, säger Anette.




Vad tycker ni om att de väntar barn samtidigt? Hade du blivit upprörd om din mamma och du själv skullat vänta barn samtidigt? Hade du tyckt det varit konstigt, skrämmande, blivit ledsen?

Jag själv hade nog blivit ganska överaskad om min morsa och jag blivit gravid ungefär samtidigt. Hade nog tyckt det varit lite weard eftersom morsan är mycket äldre än jag. Men inträffar det, så inträffar det, haha :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0