Souvlaki...


Min mormor är bara för söt. Hon ringde mig nyss och undrade vad Souvlaki var på Grekiska. Jag sa att det måste vara ngt med kött och göra. Hon räknade upp allternativen eftersom det var i tidningen hon läste det.
Jag gissade på grillspätt och när jag kollade på nätet så hade jag banemej rätt :D
Sjukt stolt över mig själv :) Hahaha!
Jag ringde upp henne igen och sa att det var grillspett :)
Så gulligt att min mormor ringde och frågade om det, hon är bara för söt :)


Souvlaki! Ca 10 st

600 g benfritt lammkött eller fläskkarré
3 msk smör-&rapsolja oliv
rivet skal av 1/2 citron
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk oregano


Gör så här

Skär köttet i bitar, ca 2x2 cm. Blanda smör-&rapsolja med citronskal, salt, peppar, vitlök och oregano i en bunke. Lägg i köttet och rör om. Trä upp köttet på 10 blötlagda träspett. Grilla spetten runt om över glöd, 6-8 min.
Grilla gärna några tomathalvor samtidigt. Tips! Prova att pressa citronsaft över nygrillat kött.
Så gör man i Grekland!



Det hade ju inte varit helt fel med lite grillspätt ngn dag :)


Puss o kram :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0